VAO


Merkonomitutkinnon laajennettu työssäoppiminen Vaasan ammattiopistossa


Kehittämisideoita


Aikataulu
Toteuttajat
Kytkös hankkeen tavoitteisiin
Kehittävä työpaikalla tehtävä arviointi. Tämän avuksi laadimme tutkinnon osan mukainen sähköinen arviointilomake, joka avaa opetussuunnitelman tavoitteet helpommin hallittaviksi.

Syksy 2011 – Syksy 2012
mm. TO:ta ohjaavat op.
Oppimisen arvioinnin menetelmien monipuolistuminen
Luotava hyvä yhteistyö työpaikkojen kanssa. TO-ohjaajien kautta tämä tapa suorittaa tutkintoa tulee työpaikoille tutuksi ja tämän avuksi on suunnitteilla myös työpaikalle annettava esite. On havaittu että on eduksi jos opiskelija pystyy olemaan pitkään samassa TO-paikassa jotta kehittyisi ja voisi suorittaa montaa näyttöä.
Syksy 2011 – syksy 2012
mm. TO:ta ohjaavat op.
Työelämäyhteistyö opiskelun ja työn vuorottelussa.
Lukuvuoden lopussa arvioidaan jaksotuksen toimivuutta opettajien ja opiskelijoiden näkökulmasta, esim. haastattelun kautta. Mahdollisuuden mukaan haetaan myös työssä oppimispaikan edustajan näkökulmaa. Tilastoidaan pilotissa olevien opiskelijoiden opintosuorituksia lukuvuoden lopussa.
Toukokuu 2012
Ryhmän-ohjaajat
Oppimisen arvioinnin menetelmien monipuolistuminen, työelämäyhteistyö, joustavia
Lukuvuoden 2012–2013 laajennettuun työssä oppimisen ryhmän opiskelijavalinnat tehdään. Opiskelijaryhmään valitaan ensimmäisen vuoden merkonomiopiskelijoita ja valinta perustuu opiskelijan oman perustelun lisäksi monniammatilliseen arviointiin siitä hyötyisikö opiskelija tästä vaihtoehtoisesta tavasta suorittaa tutkinnon.
Toukokuu 2012
mm. ryhmän-ohjaajat, kuraattori

Uusi laajennetun työssä oppimisen ryhmä aloittaa.
Elokuu 2012
Ryhmän-ohjaaja

Aineiden välistä yhteistyötä kehitettävä, esim. samanaikaisopetuksen kautta ja virtuaalisten oppimisympäristöjen kautta
Kevät 2012-syksy 2012
Aineen-opettajat, erityisopet-tajat
Joustavia opiskelumalleja, erilaista opetusteknologiaa.
Opiskelun kokonaisvaltaista ohjausta kehitettävä, esim. tablet-laitteiden avulla. Ohjauksen ei näin ollen olisi paikkasidonnaista ja opettaja voisi helposti seurata sekä TO:n edistymistä että poissaoloja.
Kevät 2012-syksy 2012
 TO:ta ohj. op. ryhmän-ohjaajat, laitteiden hankinnasta vastaava henkilö
Yksilöllisen ohjaamisen malleja käyttäen hyväksi tvt:tä.
Materiaalia sähköiseen muotoon, esim. Agendaan jotta opetuksen sisältö pystytään helpommin räätälöimään yksittäisille opiskelijoille.
Kevät 2012 – syksy 2012
Aineen-opettajat, erityis-opettajat
Joustavia opiskelumalleja.