Merkonomitutkinnon laajennettu työssäoppiminen Vaasan ammattiopistossa
Kehittämisideoita
|
Aikataulu
|
Toteuttajat
|
Kytkös
hankkeen tavoitteisiin
|
Kehittävä työpaikalla tehtävä
arviointi. Tämän avuksi laadimme tutkinnon osan mukainen sähköinen
arviointilomake, joka avaa opetussuunnitelman tavoitteet helpommin
hallittaviksi.
|
Syksy 2011 – Syksy 2012
|
mm. TO:ta ohjaavat op.
|
Oppimisen arvioinnin menetelmien
monipuolistuminen
|
Luotava hyvä yhteistyö työpaikkojen
kanssa. TO-ohjaajien kautta tämä tapa suorittaa tutkintoa tulee työpaikoille
tutuksi ja tämän avuksi on suunnitteilla myös työpaikalle annettava esite. On
havaittu että on eduksi jos opiskelija pystyy olemaan pitkään samassa
TO-paikassa jotta kehittyisi ja voisi suorittaa montaa näyttöä.
|
Syksy 2011 – syksy 2012
|
mm. TO:ta ohjaavat op.
|
Työelämäyhteistyö opiskelun ja työn
vuorottelussa.
|
Lukuvuoden lopussa arvioidaan
jaksotuksen toimivuutta opettajien ja opiskelijoiden näkökulmasta, esim.
haastattelun kautta. Mahdollisuuden mukaan haetaan myös työssä oppimispaikan
edustajan näkökulmaa. Tilastoidaan pilotissa olevien opiskelijoiden
opintosuorituksia lukuvuoden lopussa.
|
Toukokuu 2012
|
Ryhmän-ohjaajat
|
Oppimisen arvioinnin menetelmien
monipuolistuminen, työelämäyhteistyö, joustavia
|
Lukuvuoden 2012–2013 laajennettuun
työssä oppimisen ryhmän opiskelijavalinnat tehdään. Opiskelijaryhmään
valitaan ensimmäisen vuoden merkonomiopiskelijoita ja valinta perustuu
opiskelijan oman perustelun lisäksi monniammatilliseen arviointiin siitä
hyötyisikö opiskelija tästä vaihtoehtoisesta tavasta suorittaa tutkinnon.
|
Toukokuu 2012
|
mm. ryhmän-ohjaajat, kuraattori
|
|
Uusi laajennetun työssä oppimisen
ryhmä aloittaa.
|
Elokuu 2012
|
Ryhmän-ohjaaja
|
|
Aineiden välistä yhteistyötä
kehitettävä, esim. samanaikaisopetuksen kautta ja virtuaalisten
oppimisympäristöjen kautta
|
Kevät 2012-syksy 2012
|
Aineen-opettajat, erityisopet-tajat
|
Joustavia opiskelumalleja, erilaista
opetusteknologiaa.
|
Opiskelun kokonaisvaltaista ohjausta
kehitettävä, esim. tablet-laitteiden avulla. Ohjauksen ei näin ollen olisi
paikkasidonnaista ja opettaja voisi helposti seurata sekä TO:n edistymistä
että poissaoloja.
|
Kevät 2012-syksy 2012
|
TO:ta ohj. op. ryhmän-ohjaajat, laitteiden
hankinnasta vastaava henkilö
|
Yksilöllisen ohjaamisen malleja
käyttäen hyväksi tvt:tä.
|
Materiaalia sähköiseen muotoon, esim.
Agendaan jotta opetuksen sisältö pystytään helpommin räätälöimään
yksittäisille opiskelijoille.
|
Kevät 2012 – syksy 2012
|
Aineen-opettajat, erityis-opettajat
|
Joustavia opiskelumalleja.
|